googleanalytics

tisdag 30 september 2014

Bättre än godis

En klar favorit här hemma är vårt lilla växthus, där vi odlar tomater, paprika och gurka. Har fått en fantastisk tomatskörd i år, otroligt söta och otroligt goda (tusen gånger bättre än i butik). Vi har plockat in tomater lite nu och då, till salladen eller bara för äta som "godis", nu börjar dessvärre säsongen vara över.

Igår plockade jag in alla kvarvarande röda tomater, som jag sedan gjorde en egen tomatsås utav (till pasta och mozarella, vilket är en av mina vegetariska favoriter och också den rätt som min karl lagade när vi hade nyträffats för fyra år sedan nu, vilket gjorde att jag fick upp ögonen på vegetariskt). Några tomater blev dock över som jag idag tänkte göra soltorkade tomater utav, har gjort detta tidigare och det är verkligen enkelt, det gäller bara att man har tiden (eftersom det ska vara inne några timmar i ugnen). Så kan varmt rekommendera att göra det om ni har några tomater till övers.






Recept soltorkade tomater


Ingredienser :
  • Valfritt antal tomater (passa gärna på att de de sämre lite spruckna tomater)
  • Flingsalt 
  • Vitlök
  • örtsalt 
  • Olivolja  

Gör såhär:
  1. Dela tomaterna på mitten,  lägg på en plåt med bakplåtspapper och strö lite flingsalt över.  
  2. Låt stå i nedre delen av ugnen på 120 grader i ca 3 h (jag hade inne mina lite längre, men är beroende på hur stora tomaterna är). 
  3. Efter halva tiden ta ut ur ugnen och nagga snittytan med en gaffel så att vätskan lättare kommer ut. 
  4.  Lägg de soltorkade tomaterna i en glasburk, häll på olivolja och lägg i örtkryddor och några vitlöksklyftor. 
(Recept från Underbara Claras )

1 kommentar:

  1. De var verkligen fantastiskt goda...Vilken skillnad mot i affären./Mormor

    SvaraRadera