googleanalytics

torsdag 18 september 2014

Mer veggie i vardagen

Vi har börjat äta en hel del vegetariskt härhemma, eftersom det känns som man äter på tok för mycket kött. Bra både för miljö och mage och det känns som att en helt ny värld har öppnat sig. Det finns himla många goda vegetariska rätter och vi försöker hitta nya favoriter. Mina topp tre favoriter är falafel, pasta med hemmagjord tomatsås+mozarella och quinoaburgare. Men ikväll blev det en annan nyfunnen goding: morotsbiffar. Rätten är sjukt enkelt, billig och rackarns god. Till biffarna serverades råris, babyspenat och gurka, dressing gjord av crème fraiche och cremé bonjour (örter) samt en kikärtssalsa.

      Hemmagjorda morotsbiffar
      (2 portioner)

      • 1 msk havregryn
      • Vatten (se punkt 1 nedan)
      • 3-4 morötter
      • 1 ägg
      • 1/2 gul lök
      • Salt, peppar och timjan
      • Olja till stekning

      Gör såhär:
      1. Mät upp havregryn i en bunke och häll på vatten så att det just täcker (ca 1/2- 1 msk), låt det förvälla medan du gör resten.
      2. Finriv morötterna (de håller ihop bättre än grovrivna) och hacka löken fint. 
      3. Blanda havregryn, ägg, morötter och lök och rör ihop till en fast smet. Salta, peppra och tillsätt timjan efter smak.
      4. Häll lite olja i pannan och klicka ut små biffar av smeten.  Stek på medelhög värme ca 3 min/sida
      För att maträtten ska bli mer mättande, kan jag varmt rekommendera att göra någon typ av bönsalsa. Jag gjorde en Kikärtssalsa lite på känn, vi hade över kokta kikärter sedan vi åt falafel dagen innan. Kikärterna lade jag i krossade tomater och kryddade med paprikakrydda, chilipulver, vitlök, salt och peppar och lät det koka upp.

      Äter ni mycket veggie hemma? Tips på maträtter tas tacksamt emot :)

      3 kommentarer:

      1. Har aldrig riktigt förstått mig på vegetariskt.. ser det som "inte god mat".. Men jag kanske har helt fel? Låter ju faktiskt gott de du skriver om.. :) //Michelle

        SvaraRadera
        Svar
        1. Var faktiskt samma för mig innan, var Pelle som fick mig att börja testa och så insåg jag att vegetariskt är så mycket mer än tråkig/enformig mat som jag innan hade en bild av. Så testa lite ;)

          Radera
      2. Hej! Vad gott det ser ut! Det måste jag testa. Ett tips på en grymt bra sida som är helt gratis och där man jätteenkelt samlar ihop poäng som man löser in till presentkort hos t.ex. H&M, Body Shop m.m. - Gratisbio! Är du medlem? Om inte, bli det. Jag har redan fått presentkort för 2000 kronor. Jättelätt och helt gratis. Du blir medlem här: http://gratisbio.se/?RecruiterID=167202

        SvaraRadera