googleanalytics

tisdag 16 september 2014

Minus på sömnkontot

Att vara hemma med bebis är inte alltid en dans på rosor (även fast jag stormtrivs). Det innebär förutom en massa bebismys (stort plus) att man ständigt ligger på minus på sömnkontot. Minns inte senast då jag fick en hel natts sammanhållen sömn. Jag var dock bortskämd för några månader sedan då O var inne i en bra sömnrytm, då hon nästan kunde sova en hel natt (lyx). Numera vaknar hon oftare, ungefär två gånger per natt och vill äta, vilket givetvis tar en del på orken. Jag ska däremot inte klaga eftersom hon somnar om så fort hon fått mat och ny blöja, men det tar ju ett tag att somna om efter varje matning. 

Sedan jag börjat helt med ersättning till O, så har det blivit tuffare på nätterna. Att vara nyvaken och lyckas blanda vattnet lagom varmt (har en termos vid sängen med varmvatten och en flaska med kallvatten) och pricka pulvret i flaskans hål är inte det lättaste vill jag lova. På så vis var det lättare när jag helammade och bara kunde "slänga fram ett bröst" och ligga ner och nästan halvsova under tiden O åt.Givetvis är det för och nackdelar med allt, en stor fördel med ersättning är att vi (jag och karln) på helgerna hjälps åt med nattmatningen. På veckonätterna roddar jag dock bebis själv, eftersom han jobbar under dagarna och börjar tidigt, vilket jag tycker är helt rätt. Jag kan ju sova lite längre på mornarna, O vill oftast upp vid 07.30-08.00 och så kan jag ju sova på dagarna om jag skulle behöva/vilja. 

Men det där med att sova när bebisen sover är något som jag har sjukt svårt för och prioriterar hellre att hinna de saker som jag inte annars hinner med. Som mamma har man blivit expert att vara effektiv och ta vara på chanserna, när O sover passar jag på att att göra allt som jag inte hinner när hon är vaken. Som jag exempelvis gör nu: bloggar eller så kan det handla om att städa och fixa på gården etc. Såna saker vill jag ju inte göra när hon är vaken, utan vill då vara en närvarande mamma som passar på att mysa och busa med henne. En stor kopp kaffe brukar då vara räddaren i nöden för en trött mamma. 

Hur gör ni när bebisen sover? Försöker ni återställa sömnkontot eller tar ni också chansen att göra allt man inte annars hinner?


Kaffet är en trött mammas bästa vän



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar