googleanalytics

torsdag 4 september 2014

Ett lyckat dop

I lördags var det dags för Othilias dop och jag säger då det, det blev sjukt lyckat på alla sätt och vis (det kunde inte ha blivit bättre). Vädret var fantastiskt och det var så kul att det var så många av våra nära och kära som kunde komma och dela dagen med oss (vi var ca 40 personer). 

Klockan tolv intog vi Harmånger kyrka och lillan skötte sig exemplariskt under i princip hela dopet. Hon var lite gnällig just innan vi skulle gå in men tystnade när hon såg alla människor som satt i kyrkan, och protesterade även när prästen hällde vatten över huvudet. Det blev en fin liten dopgudstjänst, vi var väldigt nöjda över både prästen, psalmerna som vi valt ("tryggare kan ingen vara" och "du vet väl om att du är värdefull") och både mormor (min mamma) läste en fantastisk egengjord dikt och vår vän Jennie läste en fin dikt. Både jag, Pelle och flertalet av gästerna var väldigt rörda och nära till tårar.

Förberedelser just innan dopet





Othilias virkade dopklänning som funnits i släkten på faderns sida


Egengjord vimpel och pompom


Fortsatta festligheter
Efter dopgudstjänsten åkte vi vidare hemåt byn där vi hyrt en lokal f
ör fortsatta festligheter. Lokalen hade vi pyntat med vimplar, pompoms, ljung och temafärgerna vitt och lila. Lokalen blev faktiskt väldigt mysig med vårt piff.

Vi började med att skicka iväg gästerna på en liten tipsrunda på ca 1 km, så att vi skulle ha tid att förbereda maten i lugn och ro (hett tips). Ett urval av frågorna var bland annat: "Hur gammal är min virkade dopklänning och hur många har döpts i den", "Hur gammal var jag 

Bordsdukningen
när jag blev kändis i Dagbladet", "vad betyder mitt namn", "jag har börjat med smakportioner, vilken är min favoritmat" "hur långt har jag till närmaste jämnåriga kompis" och utslagsfrågan "hur mycket mjölk/ersättning dricker jag om dagen". Både vinster och tröstpriser delades ut senare under dagen, som var saker som O gillar som bla. presentkort på mjölk (första pris) och nappar (godis).




Folket



Mat och fika 
Till lunch bjöd vi på hembakt bröd som skulle fylla med pulled beef, inlagd rödlök, majs, gurka, ruccola och barbequesås. Till barnen serverade vi korv med bröd. Till fikat hade svärmor bakat lyxiga mandelkakor och jag hade bakat chokladbollar doppade i mörk choklad och kokos, minimorotscupcakes och marsipantårta med rabarberkompottfyllning och hemgjord vaniljkräm. 


Kakbuffén var populär

Marsipantårtan, kanske inte perfekt utseende med ack så god


Promenad hem till oss
När vi avslutat dagen i lokalen följde ett gäng hem till oss för att se hur vi bodde (alla gäster har inte besökt oss här tidigare). 



Vi tog en promenad vid havet, Morängsviken visade sig ur sin fina sida med strålande solsken



Tusen tack till er alla som gjorde O's dag så fantastisk och att ni ville dela den med oss. Vi är väldigt rörda över hur många fina människor som finns i vår närhet, jag hade dock önskat att både vänner och familj bodde närmre, så man fick ses oftare. 

1 kommentar:

  1. Dopet var fantastiskt fint.Det var underbart vara med.Dopgudstjänsten var så stämningsfull och fin.Lilla Othilia var så duktig och tittade så intresserat ut över oss alla.Det var lite svårt att inte darra på rösten när jag läste dikten till mitt fina barnbarn - jag blev själv så rörd..Sen var vi alla imponerade över hur fint och välordnat och trevligt ni hade ordnat med allt.God mat och trevliga inslag- toppat med vackert solsken. Tack själva./Mormor

    SvaraRadera