googleanalytics

tisdag 7 oktober 2014

Snabba middagar

Att vara mammaledig är inte enbart "glassigt" som vissa kan tro utan det är mycket som ska hinna roddas härhemma förutom att ta hand om bebis. Städning, disk och andra åtagande får göras om det hinns med (vilket kan variera dag till dag), men att laga mat är något som inte går komma från, oavsett om man har en grinig bebis eller inte. Vissa vet jag kan slarva med maten som mammaledig, men att hoppa över lunchen eller något mål överhuvudtaget funkar inte för mig, eftersom då funkar jag inte som människa. Men att göra avancerade rätter när man är hemma med bebis finns inte på kartan, utan sånt får göras på helgen i så fall när karln är hemma.

Därför älskar jag verkligen tidningen Vi föräldrars återkommande inslag "5 snabba middagar- max 30 minuter", där de tipsar om snabba enkla recept (perfekt då en inte har asmycket tid över). De har alltid ett vegetariskt recept och som jag berättat tidigare så har vi försökt börja äta mer vegetariskt härhemma. Idag lagade jag en relativt nyfunnen favorit som jag funnit recept i tidningen: Vegoburgare på quinoa. Måste dela med mig av detta (enligt mig) fantastiska recept, som måste provas!
 


Vegoburgare på quinoa

4 portioner, tid: 25 minuter

 Burgarna:
  • 1 dl quinoa (ca 3,5 dl kokt)
  • 1 liten gul lök
  • 2 ägg
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 1/2 dl  god riven ost
  •  1 msk japansk soja
  • 1 krm vit- eller svartpeppar
  • 1/2 dl ströbröd
  •  

Tillbehören:

  • Rapsolja att steka i
  • 4 hamburgerbröd
  • Lök
  • Tomat
  • Grönsallad
  • Morötter
Såsen:
  • 2 dl gräddfil (eller cremé fraishe), 
  • örtsalt (eller örtkryddor som jag tog)
  • och 1/2 vitlöksklyfta

Gör såhär:
  1.  Koka quinoan i 2 dl vatten i 15 minuter.
  2. Hacka löken fint. Blanda med den kokta quinoan, ägg, mandelmjöl, ost, soja, peppar och ströbröd. Forma 4 burgare som steks i olja i medelvarm panna.
  3. Skölj och skär grönsakerna fint.
  4. Blanda gräddfil med lite örtsalt och pressad vitlök. Lägg ihop burgarna med bröden och servera morötter till (hela).  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar