googleanalytics

söndag 12 oktober 2014

Den turkiska aftonen

Som jag skrev i gårdagens inlägg så var vi igår bjudna på turkisk afton hos våra grannar Malin, Marcus och deras son G. Det blev verkligen en fantastisk kväll på alla sätt och vis, maten var alla tiders och sällskapet kunde inte vara bättre. Kvällen till ära hade jag och P matchat varandra med en turkinspirerad outfit, enligt den turkiska flaggans färger: vitt och rött. Var dock lite missnöjd att jag inte hittade mitt magdansbälte som jag köpte när jag arbetade som guide i Egypten, men bor man numera i ett flyttkaos så gör man (vi har inte helt kommit i ordning sedan vi sade upp lägenheten i juli och bosatte oss här på landet på heltid).
Jag och kärleken

Till förrätt bjöds det på friterad blomkål, filodegdegsknyten med bland annat fetaost och sedan två olika dippsåser: en myntadipp och en kikärtsröra samt ett hembakt pitabröd. 



Till huvudrätt serverades kebab (kanske inte helt otippat) på lammfärs, rotfrukter, ungsgrillade grönsaker, fetaostdipp, abourginröra samt pitabröd (att stoppa in godsakerna i).


Menyn avrundades med stekta äpplen i honung och till detta yoghurtglass.


Allra bäst tyckte vi alla att förrätten var, även fast allt givetvis var riktigt gott. Det roligaste med det hela var faktiskt att få prova på lite nya rätter, i vanliga fall när det vankas middagsbjudning så brukar ju kanske inte helt otippade rätter stå på bordet (läs skagenröra, kött och pärer och typ kladdkaka, känner ni igen er?). Vi höll på framåt småtimmarna, och O höll ut till strax efter tolvsnåret eftersom det var så mycket spännande och nytt runtomkring att det var svårt att kunna slappna av och sova.  
 
Så mycket att titta på

Nu är det min och P's tur att planera in thailändsk afton med trerätters, och som ni kanske såg på bilderna har vi mycket att leva upp till i och med att det blev en sådan högklassig start. Om nån råkar sitta inne på ett eller flera riktiga toppenrecept, så tas tips tacksamt emot! 

2 kommentarer:

  1. Åh finns ju massor av god thailändsk mat! Lab (stavning?) och friterade riskakor (heta!) tillhör mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tusen tack, ska absolut kolla in det. Lät spännande :)

      Radera