googleanalytics

måndag 13 oktober 2014

Det där med att vara nyttig

Har ju som jag tidigare nämnt försökt att dra ner på sötsaker, vilket ibland kan gå sisådär. Det där med att ha en onyttig dag i veckan, fungerar inte alltid har det visat sig. Ett bra exempel på detta är när man som idag fick spontanbesök av min relativt nyfunna vän Sofia och hennes dotter, som hade med sig hembakta bullar- då är det svårt att säga nej. Däremot har jag inte ätit en enda godis sedan jag bestämde mig för att börja vara mer hälsosam, kanske är det så att det är lättare när man har total förbud (som jag har mot godis) än när man får äta en viss sak ibland (som jag har med fika). Men annars så har jag försök att hitta lite nyttigare alternativ, då det är som svårast att motstå sötsuget. Igår provade jag att baka en glutenfri morotskaka utan vanligt socker, som jag hittade i boken "Hälsosam familj på 30 dagar" som jag fick av min kära vän Jennie i födelsedagspresent.

Kakan tycker jag blev ganska god faktiskt (givetvis inte lika gott som vanligt fikabröd) men absolut ett bra alternativ då man är fikasugen. Smaken var lite annorlunda än vad jag var van vid, med en grövre smak på kakan och en lite syrligare topping. Karln gillade inte den, men svärisarna (och jag) åt med gott mod. Vill du prova kakan själv, finner du receptet nedan.




Glutenfri morotskaka 

  • 4 ägg
  • 2 dl sukrin (tog istället 1 dl honung)
  • 3 dl mandelmjöl (tog istället 1,5 dl mandelmjöl och 1,5 dl kokosmjöl)
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 5 dl rivna morötter
  • 1 dl kokosfett
  • 50 g smält smör
  • 1 dl hackade valnötter och mandlar   

Toppingen

  • 200 g philadelphiaost
  • 1 dl créme fraiche 
  • 1/2 dl sukrin (tog istället lite agavesirap och lite vaniljpulver)
  • 50 gram valnötter 
  • 1 kiwi (uteslöt jag)

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Vispa ägg och sukrin fluffigt 
  3. Tillsätt resterande ingredienser och häll smet i smord springform med löstagbar kant (använde smör och kokos istället för ströbröd).
  4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min (hade kortare tid).
  5. Stälp upp kakan och låt svalna
  6. Blanda philadelphiaosten med créme fraishe och rör i sukrin. 
  7. Fördela toppingen på kakan och gör mönster av en gaffel. Toppa med valnötter och skivad kiwi.  
Hur motstår du sötsuget när det är som allra värst? Har du några bra tips/recept på nyttigare alternativ?



  

2 kommentarer:

  1. Åh vad kul att höra att boken kommit till användning redan! Puss på dig vännen :*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart :) Jag har dessutom provat två till recept redan som var riktigt goda :) Var en riktigt bra och användbar present ;) saknar dig! Kramar

      Radera