googleanalytics

söndag 15 februari 2015

Japansk afton

Igår på självaste alla hjärtans dag var dags för del fyra i matutmaningen som vi kör med våra grannar (du kan mer om tidigare aftnar här: turkiska, thailändska, mexikanska). Det vankades japansk afton hemma hos oss och som vanligt stod värdparet för maten och gästerna för "utklädnaden". Igår fick vi alltså en ninja och en geisha på besök, med sig hade de även finfina gå-bort gåvor, P fick geishachoklad och jag fick en bukett tulpaner.


 
Igår kunde vi dock inte vara sämre och klädde även ut oss själva (till viss del i alla fall). P fick låna min kimono som jag fick av min bror efter hans japanresa och själv tog jag en gammal kimonoliknande morgonrock från H&M.


Måste ju också slänga in en bild på de yngre ;)

Det blev en riktigt lyckad kväll och en av de bästa rent matmässigt, som Malin poängterade. Trerättersmiddagen såg ut enligt följande:

Till förrätt serverade vi grillade yakitorikycklingspett (med kycklinglårfilé och purjolök), som är en vanlig japansk rätt som ofta ätes som drinktilltugg. Hade inte smakat detta tidigare och jag må då säga det: "detta var fantastiskt gott, så saftigt och härlig smak". Rekommenderas verkligen, soja/sakemarinaden satt som en smäck och var riktigt "to die for". Receptet fann jag här (dock på engelska).



Till huvudrätt serverade vi kanske inte helt oväntat sushi, nedan ser du en av de sushisorter vi gjorde.Vi gjorde sushirullar, laxsushi, räksushi och avokadosushi. Har inte ätit sushi sedan innan jag blev gravid med O, så var allt på tiden att det blev av för jag äääälskar verkligen sushi.



Till efterrätt serverade vi Doryaki (småplättar) med glass och anko (bönröra), vilket faktiskt hör och häpna var oväntat gott. Plättarna smakade som sockerkaka fast i plättform och kidneybönröran var väldigt söt och inte så tokigt som man trott. Vår version av denna efterrätt blev inte lika snygg som orginalet, i och med att glassen smälte pga lite för varma plättar (hade inte tålamod att vänta). Är du sugen att testa hittade jag receptet här (även detta på engelska).



Summa summarum så fick förrätten och huvudrätten bäst betyg och sämst betyg fick Saken (risvinet) som vi drack till fördrink (ingen höjdare direkt). Vi drog även nya lappar för kommande temamiddagar, så nästa gång blir det brasiliansk hemma hos Malin och Marcus och därefter marockansk hemma hos oss. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar