googleanalytics

lördag 24 januari 2015

Kroppspåhopp

Vad gör det egentligen okej att påpeka andra människors kroppsstorlek?

Detta hände häromdagen när jag och O ute på en shoppingtur på stan: 
Vi blir plötsligt stoppade av en äldre dam som nickade mot min dotter och frågade "Är det en tjej?".
Jag svarade glatt "javisst" och förväntade mig att få höra "åh vilken söt liten tjej" eller något annat snällt som inte är ett alltför ovanligt scenario när man är ute med lillan bland folk. Istället utbrister damen "Hon var bra knubbig...". Jag blev helt chockad och går direkt därifrån utan att utbrista ett ord. Senare börjar det koka inom mig och känner att detta var verkligen inte okej... Knubbig eller tunn vad spelar det egentligen för roll så länge personen mår bra. Som tur var är min dotter alldeles för liten för att förstå vad denna oförskämda tant sade och O ler ovetandes nöjd och belåten ur sin vagn där hon sitter och är charmigare och gulligare än någonsin. Det som gör mig ledsen är att tänka på att detta är nog ingen ovanlig företeelse, utan snarare en vardag för många personer.

Så till dig som går runt och säger sådana saker till okända (eller kända) människor, vad spelar det dig för roll hur andra se ut? Om du inte har något vettigt att säga är det bättre att hålla truten stängd än att förpesta andras tillvaro. Nästa gång kan du lita på att du okända kvinna, eller man ska få höra ett och om du tar dig till ett kroppspåhopp. 

1 kommentar:

  1. Jisses, folk alltså ... Som du skriver; tur att lilla inte förstod vad tanten sa, men ingen ska behöva höra sådant! Kram på er

    SvaraRadera