googleanalytics

onsdag 31 december 2014

Mitt 2014


Istället för att göra en hel årsresumé, gör jag som Underbara Clara att lista upp en rad frågor om året som har gått.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Helamammagrejen är ju helt nytt för mig, vilket har präglat hela 2014. Innan O föddes förberedde man sig ju en massa för kommande mammaroll, vilket man sedan fått praktisera i verkliga livet från  och med när hon föddes i mars :).

Genomdrev du någon stor förändring?
Jag upplever att jag fortfarande är samma person efter att jag har fått barn, men man har fått andra prioriteringar i livet.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Jo en del bekanta/vänner har fått barn detta år, vilket känns superkul. Har även träffat många nyfunna vänner med barn i samma (relativt) ålder som O. Många har jag lärt känna genom häng på bla öppna  förskolan, kyrkis och genom min nyfunna vän Malin som introducerat mig till många nya mammor . Detta är jag väldigt tacksam över och har ytterligare förgyllt tiden som mammaledig.

De bästa nya människorna du träffade? 
Givetvis alla härliga nyfunna människor som jag har lärt känna efter att jag fått O. Känns som en har fått vänner för livet. Känns extra roligt att vi (familjen), har funnit våra grannar (som bor 300 m från oss): Malin, Marcus och lilla G. Vi har sedan vi lärde känna varandra strax efter att O föddes börjat umgås mycket och ikväll ska vi fira in det nya året tillsammans. 


Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? 
Kanske inte helt otippat dagen då O föddes, den 19 mars kommer förevigt att etsas fast i minnet.

Vilka länder besökte du? 
Kanske inte helt förvånande INGA, med tanke på att en var höggravid i början på året och sedan har en inte haft någon tanke på att åka utomlands. Men ressuget är givetvis högt. En hel del resor har däremot gjorts inom landet till släkt i både Arvidsjaur och Västerås bland annat. 

Bästa köpet?
Helt klart en extra bil som införskaffades efter sommaren, innan hade vi enbart en bil vilket gjorde att en blev ganska isolerad när man bor på landet.


Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att ha sådan tur att ha en sådan fin karl och dotter, sedan är det enormt härligt att följa med min dotters utvecklingsresa.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015?
Att kunna komma in i sina gamla kläder (läs byxor) vilket jag ska satsa på att göra under 2015 (hej nyårslöfte!). Sedan även att ha ett mer organiserat hem, trots att vi sade upp lägenheten i stan i somras och flyttade till stugan på heltid så har vi till viss del fortfarande ett flyttkaos på övervåningen. 

Vad önskar du att du gjort mer?
Hört av mig oftare till mina vänner, ganska dålig på att komma ihåg att ringas (ska bättras).

Vad önskar du att du gjort mindre?
Oroat mig. Att bli mamma har verkligen medfört att man har börjat oroa sig på ett helt annat sätt, i och med att ens barn är det viktigaste och käraste man har (nojar mig lätt). Sedan har jag även oroat en del över min jobbsituation, har ju inget att gå tillbaka till i och med att jag hade ett vikariat som tog slut just innan jag födde O. Men känns som att jobb kommer ordna sig, har en hel del tankar och idéer ang detta för 2015

Favoritprogram på TV?
Är en riktig "serieknarkare" som älskar och plöjer bland annat Girls, Mad men, Boardwalk Empire och House of Cards. Gillar även realitysåpor (!) som Bonde söker fru, Gift vid första ögonkast etc (listan kan göras lång hehe).

Bästa boken du läste i år?
Kan räkna på en hand hur många böcker jag läst, men gillade verkligen Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma (som jag riktigt fängslades av).


Största musikaliska upptäckten?
Att en verkligen inte kan sjunga (visste jag dock redan innan), nu sedan O föddes så sjunger man ju i princip jämt. Däremot så har jag en person (O) som älskar ens sånger, så det är väl bara att köra på (kul man kan glädja en i alla fall). 

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
2014 har inte varit någon framgång rent jobbmässigt med tanke på att jag varit mammaledig, utan detta år har snarare varit en framgång rent familjemässigt. Känns lite konstigt att ha varit ifrån arbetslivet ett helt år, då en har jobbat väldigt mycket ändå sedan slutet på gymnasiet.

Största framgång på det privata planet?
Att jag från första stund vuxit in i mammarollen, har lärt mig att sitta ner en stund och göra ingenting samt blivit sjukt effektiv när man väl får chansen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år
 Både och måste jag säga, generellt gladare än tidigare år. Har fått uppleva en helt annan sorts lycka i och att en har fått barn. Under graviditeteten och under amningsperioden var mina hormoner på topp och var väldigt känslig och kunde gråta åt allt och ingenting.

Vad spenderade du mest pengar på? 
Ehehhe... att vara mammaledig har ju inte direkt inneburit ett upplyft i kassan. Men de få slantar man får ut, har framförallt spenderats på dottern som växer så det knakar och överlevnad.

Något du önskade dig och fick?     
En frisk, normalskapt och underbar dotter.   

Något du önskade dig och inte fick? 
Hade varit skönt att få ett jobb, men samtidigt har jag i princip inte sökt något. Har inte känts läge ännu, men nu under 2015 kommer sökandet att påbörjas rejält. Om du sitter inne på ett grymt kommunikatörs/marknadsföringsjobb kan du väl höra av dig?

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Min födelsedag överskuggades av att O döptes, men gjorde absolut ingenting. Var en helt fantastiskt dag med nära och kära och framåt kvällen firades även jag när vi kom hem.

Vad fick dig att må bra? 
 Träna och äta hälsosamt, vilket kommer att prioriteras under 2015. Nu är det slut på att äta allt som faller en in, som jag gjort sedan graviditeten.


Vem saknade du?
Alla nära och kära, vänner och familj som jag önskat ha närmre. Däremot så har familjen kommit och hälsat på oftare sedan O kom till världen. 

Mest stolt över?
Givetvis min fina underbara dotter och att jag har lyckats axlat mammarollen så bra.

Högsta önskan just nu? 
Att få ett grymt 2015, både familjelivet, få umgås mycket med nära och kära, fixa ett jobb under 2015 och hitta tillbaka till ett hälsosamt liv. 
   
 En årsresume av bilder från istagram kommer i videon nedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar